Dieetvoeding Mechelen

Dieetvoeding

Advies en begeleiding rond gezonde voeding, sportvoeding, voedselallergie en voedingsintolerantie, eetstoornissen, en meer

Maak online een afspraak

Vermageren

Mensen met overgewicht hebben vaak al van alles geprobeerd: soepdiëten, afslankmaaltijden, wonderpillen en strenge vastenkuren. Soms helpt dat, maar alleen zolang je je aan het dieet houdt, en niet daarvan afwijkt. Als je echter weer gewoon gaat eten, dan komt alles er meestal snel weer bij, plus nog een beetje meer. Elke keer weer.

Dit jojo-effect ontstaat omdat het lichaam herkent wanneer het minder calorieën (en dus minder energie) binnenkrijgt. Het lichaam gaat al na enkele dagen zuiniger om met de ingenomen calorieën. Ook na een dieet blijft je energieverbruik lager, zodat je toch aankomt, hoewel je toch hetzelfde aantal calorieën eet als voor het dieet.

Dieetvoeding Mechelen - Gezonde voeding, voedselallergie en voedingsintolerantie, eetstoornissen - Sportvoeding

Afvallen en op gewicht blijven

Veranderen van eetpatroon

Een dieet is altijd tijdelijk. Een verandering van levensstijl, verandering van de manier waarop je eet en beweegt, moeten blijvend zijn om op lange termijn een gezond gewicht te behouden. Maar niets is zo moeilijk als het beweeg- en eetpatroon te veranderen.

Blijvend gewichtsverlies

Enkel gewicht verliezen is niet zo moeilijk. Op gewicht blijven, is het moeilijkst. Daar is meer voor nodig dan een dieet alleen. Daarvoor moet je bewust je huidige eetgewoonten onder de loep nemen. Maar ook of je wel voldoende beweegt. Daarmee wordt niet alleen sporten bedoeld, maar ook bewegen. Als je weet waar je op zou kunnen letten, kan je stap voor stap proberen je levensstijl aan te passen.

Waarom blijvend gewichtsverlies belangrijk is

Hoeveel te zwaar iemand ook is, een blijvend gewichtsverlies van 5 tot 10% levert al aanzienlijke winst op. Want als je echt overgewicht heeft, betekent dit dat je meer kans heeft op bv. suikerziekte, een hoge bloeddruk of een te hoge cholesterol.

Maar wanneer heb je nu echt een overgewicht?

Dat kan je zelf uitrekenen met de Quetelet Index (ook BMI genoemd):

Lichaamsgewicht (in kg) / lengte² (in meter)

Dus bv. iemand van 1,75m groot en een gewicht van 70kg heeft een Quetelet-index of BMI van 24,5.

Wanneer de uitkomst van deze berekening meer dan 30 is, is het verstandig iets aan je gewicht te doen. Dit geldt ook voor mensen met een index boven de 27 die al een ander gezondheidsprobleem hebben zoals suikerziekte of een te hoge cholesterol.

Verder is ook de tailleomtrek bepalend voor de gezondheidstoestand. Mannen dienen beneden de 102 cm en vrouwen beneden de 80 cm te blijven om het risico op hart- en vaatproblemen te verkleinen.

Dieetvoeding Mechelen - Gezonde voeding, voedselallergie en voedingsintolerantie, eetstoornissen

Behandeling

Wanneer je beslist om iets aan je overgewicht te doen, kan dit onder begeleiding van een diëtist.

Om je gewicht op peil te houden, is een verandering van levensstijl noodzakelijk. Hierover wordt dan grondig en zorgvuldig doorgepraat. Het te volgen programma wordt op jouw maat afgestemd, de veranderingen in levensstijl worden stap voor stap doorgevoerd, zoals gezonde(re) voeding en meer lichaamsbeweging.

De begeleiding stimuleert je en het programma stimuleert je lichaam om meer gewicht te verliezen.